Camera obscura - czyli nic innego, jak pierwszy aparat fotograficzny.
I pomyśleć, że jego kształt praktycznie nie zmienił się do dzisiejszego dnia!
(źródło-www.pl.wikipedia.org)
Camera
obscura (ciemnia optyczna), kamera otworkowa.
Światłoszczelne urządzenie
zbudowane z poczernionego wewnątrz pudełka
(dla zredukowania odbić światła).
Na jednej ściance znajduje się niewielki otwór spełniający rolę obiektywu
(średnicy 0,3-1 milimetra zależnie od wielkości kamery),
a na drugiej matowa szyba (matówka) lub kalka techniczna.
Promienie światła wpadające przez otwór tworzą na matówce odwrócony
i pomniejszony (lub powiększony) obraz.
Wstawiając w miejsce matówki kliszę fotograficzną można otrzymać zdjęcie.
Światłoszczelne urządzenie
zbudowane z poczernionego wewnątrz pudełka
(dla zredukowania odbić światła).
Na jednej ściance znajduje się niewielki otwór spełniający rolę obiektywu
(średnicy 0,3-1 milimetra zależnie od wielkości kamery),
a na drugiej matowa szyba (matówka) lub kalka techniczna.
Promienie światła wpadające przez otwór tworzą na matówce odwrócony
i pomniejszony (lub powiększony) obraz.
Wstawiając w miejsce matówki kliszę fotograficzną można otrzymać zdjęcie.
(źródło-www.pl.wikipedia.org)
Pierwsze wzmianki o ciemni optycznej i zasadzie jej działania pochodzą od greckich filozofów i naukowców Arystotelesa oraz Euklidesa, jednak używali go również starożytni Chińczycy i Arabowie. Autorem pierwszego znanego nam (pochodzącego najprawdopodobniej z roku 1020) naukowego opisu działania ciemni optycznej jest arabski matematyk Alhazen (Abu Ali Hasan Ibn al-Hajsam) z Basry.
Camera
obscura powszechnie używana była już w średniowieczu przez
naukowców (do obserwacji torów, po jakich porusza się słońce,
plam słonecznych i księżyca) oraz artystów (do dokładnego i
precyzyjnego odwzorowania rysunku), m.in. R. Bacona, Witeliusza,
Kopernika, della Portę, opisywana przez Leonarda da Vinci.
Również późniejsi malarze - m. in. mój ulubiony Johannes Vermeer, który wyróżniał się szczególną dbałością o wierne odwzorowanie kolorów i światłocieni używał camery obscury w swojej pracowni.
W
późniejszych czasach przeszła liczne udoskonalenia: w 1550 roku
mediolańczyk G. Cargano zastąpił otwór pojedynczą soczewką
skupiającą, wenecjanin D. Barbaro w 1569 zastosował przysłonę
otworkową, udoskonalali ją Ch. Huygens, J. Kepler, J. Kircher, J.
Zahn.
Ciemnię optyczną wyposażoną w soczewkę i przysłonę można
uznać za pierwowzór dzisiejszego aparatu fotograficznego. Zobacz
też artykuł: Początki
fotografii
(źródło: www.pl.wikipedia.org oraz www.fotografuj.pl)
(źródło: www.pl.wikipedia.org oraz www.fotografuj.pl)
A poniżej pierwsze zdjęcie zrobione takim aparatem fotograficznym przez Josepha Nicéphore Niépce'a w 1826 roku - to widok z okna jego laboratorium w rodzinnej posiadłości Le Gras. To właśnie widok z okna tej pracowni Nie wiadomo, ile wynosił czas jego naświetlania - być może zdjęcie to naświetlane było 8 godzin, a być może nawet 3 lub więcej dni. Eksperymentował z różnym podłożem - papierowym, kamiennym, ale te okazały się nietrwałe, w odróżnieniu od płytki metalowej, na której powstało to zdjęcie. Były to początki dagerotypii, o której jeszcze będzie w swoim czasie :-)
(źródło: www.pl.wikipedia.org)
Jest to dla mnie fascynujące - ludzie, którzy poświęcili się swojej pasji, czemuś, co wtedy pewnie wydawało się niemożliwe, nieosiągalne, ba, nawet więcej - coś, co większości osób nawet nie przychodziło do głowy. Tych pionierów, wynalazców dawno już nie ma na tym świecie, ale ich dzieło trwa i dzięki ich pracy i inwencji możemy dziś realizować własne pasje fotograficzne. Kiedy myślę o nich, ogarnia mnie jakaś nostalgia i wdzięczność za wszystkie piękne fotografie świata, których zrobienie nie byłoby możliwe bez ich pierwszych prób.
Wdiząłm niedawno zdjęcia, robione w ten sposób współcześnie. Dla mnie absolutnie magiczne i zachwycające. Może kiedyś spróbujemy? :)
OdpowiedzUsuńJa też widziałam takie zdjęcia - i dzielę się wrażeniami w następnej części dot. camery obscury. Zgadzam się - są cudne i też od razu miałam ochotę spróbować:-)
Usuń